Доджбол

     Доджбол — це сучасна версія дитячої гри «Вибиваючий», завданням якої є поцілити м’ячем у «ведучого». Двоє гравців, які стоять один навпроти одного на відстані 10 м, цілять м’ячем — «вибиваючі», а один, той, хто ухиляється від м’яча і стоїть посередині, — «ведучий». 

  •     Якщо вибиваючі влучають м’ячем у ведучого, той, хто влучив, стає на його місце, і гра триває. Якщо ведучий упіймав м’яч до того, як він ударився об поверхню майданчика, він отримує так звану запасну гру. Якщо після ловіння м’яча по гравцеві поцілили, то цей «запас згоряє» і той самий ведучий продовжує гру до наступного влучання по ньому.
  •    Якщо гравців багато, то вони об’єднуються у дві команди (ведучих та вибиваючих) і гра триває до вибивання останнього ведучого. Якщо ведучий упіймав м’яч, то він має право ввести у гру одного гравця зі своєї команди, який вибув. Учасники міняються, і гра триває доти, поки вистачить сил. 
  •    Доджбол — ця гра може бути масовою та яскравою. Її мета: залучити до гри багато десятків людей одночасно. Тепер ця гра набула стилю рухливої розваги, а не командної гри. Майданчик обмежують паралельно напнуті мотузки, відстань між якими 10 м. За мотузками розташовані команди. Посередині між мотузками розташовані м’ячі яскравих кольорів (подібні до м’яча з поролону). За командою судді, команди учасників, які стоять за лініями, підбігають до м’ячів і намагаються влучити в тих, хто стоїть навпроти.



Спеціальні підготовчі та прикладні вправи

ІГРОВА ПОЧАТКОВА СТІЙКА ТЕНІСИСТА, ЇЇ РІЗНОВИДИ

В. п. (стійка) тенісиста: y правобічна — з півобертом лівим боком до суперника; y нейтральна (середня) — обличчям до столу; y лівобічна — з півобертом правим боком до суперника. О. с. — ноги розташовано нарізно чи ширше, коліна дещо зігнуті. Верхня частина тулуба трохи нахилена вперед, голова і шия спрямовані вперед. Рука з ракеткою зігнута в лікті приблизно на 90 град. Передпліччя ігрової руки спрямовано в бік стола і знаходиться в нейтральному положенні між закритою і відкритою позицією, основну вагу тіла перенесено на передню частину стопи. Лікоть ігрової руки розташований приблизно на відстані стиснутого кулака від тіла. Дистанція від стола контролюється кистю ігрової руки, витягнутої до столу. Вільна рука зігнута в лікті під кутом 90 град. і не напружена. Вагу тіла в стійці спрямовано на передньо-внутрішню частину ступні. Нахилений корпус уперед, зігнуті та дещо зведені до середини коліна дають змогу виконати умови еталонної стійки. 

ХВАТКА РАКЕТКИ, ВИДИ ХВАТОК 
Ракетку рекомендується тримати так, щоб її ручка була притиснута трьома пальцями до внутрішнього боку долоні. На голівку ракетки спереду (на долонну поверхню) кладуть великий палець, а ззаду (на тильну поверхню) — вказівний. Поверхня долоні між великим і вказівними пальцями притиснута до ребра голівки і шийки ракетки. Для удару праворуч кистьовий суглоб ледь розгинають, ракетка лежить на вказівному пальці. Для удару ліворуч кистьовий суглоб розгинають з напруженням, ракетка лежить на великому пальці. Хватка «пером» — вказівний та великий пальці охоплюють ручку, причому вказівний палець надає хватці кліщоподібної форми. На тильній стороні ракетки всі пальці стулено та зігнуто — середній щільно прилягає до ракетки.
Способи тримання ракетки: горизонтальна (європейська), вертикальна (азіатська). Натренувати європейську хватку без партнера можна, жонглюючи м’ячем (підкидаючи і ловлячи його поперемінно то одним, то іншим боком ракетки). Краще опанувати азіатську хватку допоможе гра біля стінки. 

ПЕРЕМІЩЕННЯ ТЕНІСИСТА 
Однокроковий спосіб 
Кроками, переступанням, випадами (з правої, з лівої ноги, з поворотом тулуба, з нахилом тулуба вперед, у сторони. Гравці використовують на незначній відстані, або для набуття оптимально правильної позиції. Крок у напрямку м’яча роблять ближньою ногою, а другу ставлять у потрібну для виконання удару позицію. Удар також можна виконувати одночасно з кроком, що значно збільшує його силу. Переступання використовують для поворотів на місці або незначного переміщення вперед-назад — тенісист нібито тупцюється на місці; випади — здебільшого для прийому коротких або косих м’ячів, до яких гравцеві потрібно тягнутися. 

Багатокроковий спосіб 
Приставними кроками, схресними кроками. Приставні кроки використовують здебільшого для переміщень праворуч-ліворуч. При цьому перший, основний крок виконують ближньою до м’яча ногою, а другу підтягують до основної стійки. Схресні кроки гравці часто використовують під час гри в середній чи дальній ігрових зонах. 

Стрибками 
Стрибками — з двох ніг на дві, на одну; з однієї ноги на другу (гравці використовують дуже рідко). 

ВИКОНАННЯ ОСНОВНИХ ТЕХНІЧНИХ ПРИЙОМІВ (ПОДАЧА, ПОШТОВХОВИЙ УДАР) 
Пряма подача 
Під час поступального руху ракетка виконує майже горизонтальний рух уперед. Таку подачу можна виконувати поштовхом — коли ракетка під прямим кутом до поверхні столу штовхає м’яч уперед. При цьому м’яч летить майже без обертання. Подачу накатом виконують закритою стороною ракетки рухом уперед і трохи вверх, м’ячу при цьому надаються верхніх обертань.

Подача «човник» 
Характерним є зворотно-поступальний рух ракетки. В момент удару ракетки по м’ячу відбувається миттєва зупинка, після чого ракетка рухається в зворотному напрямку. Б’ють по м’ячу переважно до зупинки або зразу ж після неї. Залежно від вибору точки удару м’ячу можна надати один із двох протилежних за напрямом обертань. 

Подача «маятник» 
Суттєву роль відіграє, у якій площині рухається ракетка — у вертикальній чи горизонтальній. У першому випадку буде верхнє або нижнє обертання, в другому — бокове обертання. Під час руху, схожого на дугу, ракетка переміщується за траєкторією маятника зверху вниз. Рука з ракеткою описує півколо навколо ліктя. Рух можна виконувати різними сторонами ракетки, в різні моменти руху ракетки і різними точками на ракетці. Гравець набуває лівобічної чи правобічної стійки залежно від того, якою стороною ракетки — закритою чи відкритою — буде виконано подачу. Залежно від того, у якій частині руху відбувається контакт ракетки з м’ячем — на початку, в середині або в кінці завдають удару, — м’яч буде мати нижнє, бокове або верхнє обертання.

Віялоподібна подача 
Під час віялоподібного руху ракетка переміщується за дугоподібною траєкторією, описуючи півколо дугою вверх. Віялоподібні подачі аналогічні маятникоподібним, але відрізняються лише тим, що рука описує напівколо не зверху вниз, а знизу вгору. Удар по м’ячу переважно виконують у висхідній частині дуги, у верхній точці або в кінці руху. Відповідно м’ячу надають верхнього, бокового або нижнього обертання. Подачі можна виконувати як перед собою, так і збоку від себе. Під час дугоподібних і віялоподібних траєкторій ракетка виконує рух навколо м’яча. М’яч прокочується по поверхні ракетки. 

Поштовховий удар 
Найпростіший удар у настільному тенісі. Виконують у вигляді поштовху. Під час руху мала роль відводиться кисті та велика — передпліччю. Ракетка знаходиться майже в перпендикулярному положенні до площини стола й виконує удар по м’ячу рухом уперед і трохи знизу вгору. В результаті м’яч летить з повільним, незначним обертанням або без нього. Поштовх виконують по м’ячу без обертання або по м’ячу з незначним обертанням, який не впливає на взаємодію м’яча з ракеткою.



Теоретико-методичні знання з настільного тенісу


Історія розвитку настільного тенісу в світі, Україні

Стройові вправи і прийоми

  Стройові вправи – це найбільш раціональні колективні або поодинокі дії учнів у строю або за його межами.

Стройові вправи проводяться на спеціальних майданчиках з умовними або окресленими межами, у спортивних залах, на гімнастичному килимі. Для зручності територію майданчика для проведення вправ поділяють на межі (права, ліва, верхня, нижня), середину тієї чи іншої межі, кути майданчика (лівий верхній, правий нижній і т.д.) 
На початку заняття група шикується вздовж будь-якої (за вказівкою викладача) межі.

Під час виконання стройових вправ користуються такими термінами: 
Стрійвстановлене розміщення учнів для спеціальних дій. 
Шеренга – стрій, в якому учні розміщені на одній лінії один поруч з іншим згідно з визначеними інтервалами.
Фланг – правий чи лівий край стою. Під час обертань строю назви флангів не змінюються.
Правофланговий – учень, який стоїть першим у шерензі (праворуч).
Лівофланговий – учень, який стоїть останнім у шерензі.
Колона – стрій, в якому учні розміщені один за одним по одному (по два, по три і т. д.) на відстані одного кроку.
Напрямний – учень, який стоїть на чолі колони у визначеному напрямку.  
Замикаючий – учень, який стоїть останнім у колоні. 
Інтервал – відстань між учнями по фронту. 
Дистанція – відстань між учнями у глибину. 
Фронт – сторона строю, до якої учні стоять обличчям.
Тил – сторона, протилежна фронту.
Ширина строю – відстань між флангами. 
Зімкнутий стрій – стрій, у якому учні розміщені у шеренгах з інтервалом у ширину долоні (між ліктями) один від одного або в колонах з дистанцією на підняту вперед руку. 

Глибина строю – відстань від першої шеренги (напрямного) до останньої (замикаючого).
Розімкнутий стрій – стрій, в якому учні розташовані з інтервалом у шеренгах на один крок, або з інтервалом, указаним керівником. 
Стройові вправи складаються із стройових прийомів і поділяються на такі групи:
• Шикування та перешикування;
• Пересування;
• Розмикання та змикання.

Стройові прийоми - це окремі частини стройових вправ. Вони можуть виконуватися самостійно або в складі вправи.

Стройові прийоми виконуються за такими командами і розпорядженнями: 

1.      загального значення;

2.      для розподілу;

3.      для обертань на місці;

4.      для шикування та перешикування з положення на місці;

5.      для шикування та перешикування під час руху;

6.      для розмикання та змикання; 7. для пересування;

8. для зупинки.

1.  Команди та розпорядження загального значення

 1.1 „СТАВАЙ!” – за цією командою учні стають ліворуч від викладача, вирівнюють стрій, приймаючи основну стійку, повертаючи голову праворуч. 

1.2. „РІВНЯЙСЬ!”

1.3. „СТРУНКО” учні приймають стройову стійку, що у гімнастиці відповідає «основній стійці». При цьому вага тіла переноситься рівномірно на носки, фаланги пальців стискаються, руки випрямляються і притискаються до середини стегон, живіт втягується, підборіддя піднімається.

1.4. На середину"РІВНЯЙСЬ”, і т.д.) – за цією командою учні вирівнюють стрій, приймаючи основну стійку, повертають голову у вказаний бік. 

1.5. „ВІДСТАВИТИ!” – учні займають попереднє положення або виконують попередню дію.

“ЗАПРАВИТИСЬ!” – не лишаючи свого місця в строю, потрібно поправити одяг. Дозволяється неголосно розмовляти.

1.6ВІЛЬНО!” – кожен учень послабляє ногу в коліні не зрушуючись з місця.

1.7. „Гімнастичну стійку – ПРИЙНЯТИ!” – учні відставляють на крок у бік праву ногу і стоять вільно, розмістивши вагу тіла рівномірно на обидві ноги, склавши руки позаду навхрест.

1.7. "РОЗІЙДИСЬ!" – учні негайно покидають стрій, розбігаючись у різні сторони. 

 

2. Команди та розпорядження для розподілу

 2.1. «За порядком – РОЗРАХУЙСЬ!» – кожен учень, починаючи з правофлангового, називає свій порядковий номер, повертаючи голову ліворуч і, швидко, – у попереднє положення. Лівофланговий, робить крок уперед - в шерензі (або залишається на місці - в колоні), називає  свій останній номер і додає: «РОЗРАХУНОК ЗАКІНЧЕНО!»

2.2. «На перший і другий (перший другий і третій і т.д.) – РОЗРАХУЙСЬ!» – учні, починаючи з правого флангу, почергово повертають голову ліворуч, гучно називають номери:

«Перший!», «Другий!» і т.д. Останній учень робить крок уперед, називає свій номер, наприклад: «ДРУГИЙ ПОВНИЙ!» або «ПЕРШИЙ НЕПОВНИЙ!».

3. Команди та розпорядження для обертання на місці

3. 1.«Право – РУЧ!», .«Ліво - РУЧ!» - з положення «Струнко» учні обертаються на 90° на п’ятці однойменної та носку протилежної ноги і приставляють її до першої.

3.2. «Кру– ГОМ!» - з положення «струнко» учні обертаються на 180° через ліве плече на п’ятці лівої та носку правої ноги і приставляють праву.

3.3. «Пів повороту право - РУЧ!», .«Пів повороту ліво - РУЧ!»; з положення «струнко» учні обертаються на 45° на п’ятці однойменної та носку протилежної ноги і приставляють протилежну ногу до першої.

4. Команди та розпорядження для шикування та перешикування з положення на місці

 

4.1.                     Шикування в шеренгу.  «В одну шеренгу (за зростом, за списком) – СТАВАЙ!»   (В дві (три, чотири,…) шеренги – СТАВАЙ!»  – учні займають свої місця в строю з інтервалами - на ширину долоні та дистанцією між шеренгами в один крок або на довжину піднятої руки.

4.2.                     Шикування в колону. «В колону по одному – СТАВАЙ!» («В колону по двоє (троє, четверо,…) – СТАВАЙ!») – учні займають свої місця в строю, стаючи один за одним за напрямним (або напрямними).

4.   3.Перешикування з однієї шеренги у дві і навпаки.  «На перший і другий – РОЗРАХУЙСЬ!», «В дві шеренги – ШИКУЙСЬ!» – після розподілу перші номери залишаються на місці, другі номери виконують крок назад лівою, правою вбік і, приставляючи ліву, стають за першими; «В одну шеренгу – ШИКУЙСЬ!» – другі номери виконують дії у зворотному порядку.

4.4.                     Перешикування з колони по одному у колону по двоє і навпаки. «На перший і другий  – РОЗРАХУЙСЬ!», «В колону по двоє – ШИКУЙСЬ!» – учні, починаючи від напрямного, повертають голову ліворуч, голосно називають номери «Перший!», «Другий!». За другою командою після розподілу перші залишаються на місці, другі виконують крок праворуч, лівою вперед та приставляють праву, зупиняючись поруч з першими; «В колону по одному – ШИКУЙСЬ!» - другі номери виконують дії у зворотному порядку.

4.5.                     Перешикування з однієї шеренги в три і навпаки. «На перший, другий, третій - РОЗРАХУЙСЬ!», «В три шеренги – ШИКУЙСЬ!» – після розподілу другі номери залишаються на місці, перші виконують крок правою назад, лівою вбік і приставляють праву, стаючи за другими; треті – виконують крок лівою вперед, правою вбік і приставляють ліву, стаючи попереду других. «В одну шеренгу - ШИКУЙСЬ!» – другі номери стоять на місці, а перші і треті виконують свої дії у зворотному напрямку.

4.6.                     Перешикування з колони по одному в колону по три і навпаки. Виконується за аналогією з пунктами 4.4 і 4.5.

4.7.                     Перешикування з шеренги виступом та зворотне перешикування.  «На дев’ять, шість, три, на місці – РОЗРАХУЙСЬ!» (або «На шість, чотири, два, на місці - РОЗРАХУЙСЬ!»); «За розподілом кроком – РУШ!»  - учні, починаючи з правофлангового за чергою з обертом голови ліворуч, називають номери в заданій послідовності, потім, відповідно до розподілу виконують вказану кількість кроків вперед і приставляють ногу. Для зворотного перешикування за командою «На свої місця кроком - РУШ!»  - всі, хто виходив зі строю, повертаються кругом і йдуть на свої місця в шерензі, приставляють ногу і повертаються кругом.

5. Команди та розпорядження для перешикування під час руху

5.1. Перешикування з колони по одному у колону по двоє і навпаки. «На перший і другий  – РОЗРАХУЙСЬ!», «В колону по двоє – РУШ!» – після розрахунку на «перший» і «другий», перші номери вповільнюють ходу, другі – виходять праворуч і з лівої ноги виконують повний крок, займаючи місце поруч з першими; «В колону по одному - РУШ!» – перші номери розмикаються, звільняючи місце другим, а другі, в міру звільнення місця стають за першими.

5.2. Перешикування з колони по одному в колону по троє і навпаки. «На перший, другий і третій – РОЗРАХУЙСЬ!», «В колону по троє – РУШ!» – після розрахунку перші номери вповільнюють ходу, другі – виходять праворуч і з лівої виконують повний крок, займаючи місце поруч з першими, треті, подібно другим, виходять ліворуч ; «В колону по одному - РУШ!» – перші номери розмикаються, звільняючи місце другим, а другі і треті, в міру звільнення місця стають за першими.

5.3. Перешикування з колони по одному в шеренги по двійкам (трійкам, четвіркам і т.д.)  – «По двоє (троє, четверо і т.д.) ліворуч (праворуч) - РУШ!» - виконавча частина команди подається під однойменну ногу, після чого перша пара (трійка, четвірка) виконує крок протилежною ногою, обертається на 90° і продовжує рух у новому напрямку, а наступні виконують обертання під команду свого замикаючого на тому ж місці, що і попередні. Після першої команди, як правило, подається команда на розмикання під час ходи: “Інтервал – Дистанція - два (три) кроки!”. При підході першої шеренги до лінії зупинки, подається команда “Група - НА МІСЦІ!”, при підході останньої – команда: “СТІЙ!”.

5.4. Зворотне перешикування.Група право - РУЧ!”, “Зліва в колону по одному (в обхід, праве плече вперед і т.д.) кроком - РУШ!”; за виконавчою частиною команди всі учні починають крокувати ; ліва колона починає рух у вказаному напрямку, в інших колонах спочатку проходить змикання до напрямних; далі за чергою колони вишиковуються одна за одною, утворюючи одну колону.

5.5. Перешикування з шеренг в колону з заходженням плечем.На перший, другий (третій і т.д.) – РОЗРАХУЙСЬ!», «Відділеннями лівими плечами вперед – РУШ!» - після розподілу кожне відділення заходить лівим плечем вперед навколо свого правофлангового і продовжує йти до наступної команди.

5.6. Зворотне перешикування.  «Кру – ГОМ!», „Відділеннями праві плечі вперед в одну шеренгу кроком – РУШ!», “СТІЙ!”, “Кру - ГОМ!»  - відділення, доходячи до положення шеренги, крокують на місці до наступної команди.

5.7. Перешикування колони по одному в колону по 2, 4, 8 дробленням та зведенням.Через центр – РУШ!” – команда подається на одній із середин – “В колону по одному праворуч і ліворуч в обхід - РУШ!” – подається на протилежній середині, непарні номери звертають в обхід праворуч, парні – ліворуч; «До верхньої середини в колону по чотири – РУШ» – непарні та парні змикаються на середині і продовжують рух через центр майданчика парами; далі при необхідності за аналогією пари утворюють четвірки, четвірки утворюють вісімки.

5.8. Зворотне перешикування розведенням та злиттям. „В обхід ліворуч і праворуч в колону по двоє – РУШ!” – четвірки (двійки), крокуючи через центр майданчика, біля нижньої його середини розходяться дугами і, підійшовши до верхньої середини, за командою «До верхньої середини в колону по чотири – РУШ» – непарні заходять у колонний стрій першими, парні – за ними.

6. Команди та розпорядження для розмикання та змикання

Розмикання – способи збільшення інтервалу або дистанції строю.

6.1. «Вліво, вправо (або від середини) приставними кроками на … кроки розім – КНИСЬ!» – під підрахунок починають розмикання флангові учні, а за ними почергово інші.

6.2. «Вліво, вправо ( від середини)  на … кроки розім – КНИСЬ!» – учні повертаються у вказаному напрямку (крім одного з флангових або середнього) під підрахунок починають розмикання дрібними кроками на вказану дистанцію, спостерігаючи через ліве плече за тим, хто йде позаду, розімкнувшись кожний самостійно зупиняється та повертається обличчям до фронту.

6.3. « Вліво, вправо (або до середини) приставними кроками зім – КНИСЬ!» – учні повертаються у напрямку змикання та під підрахунок починають змикання, зімкнувшись, повертаються самостійно лицем до фронту.

7.  Команди та розпорядження для переміщення та зміна напрямку руху

7.1. «На місці кроком – РУШ!» – учні починають крок з лівої ноги і крокують на місці за підрахунком: «Раз – Два!, …».

7.2. «ПРЯМО!» (під ліву ногу) – після крокування на місці за командою «Прямо!» учні виконують крок правою на місці і з лівої ноги починають рух уперед повним кроком за підрахунком: «Раз – Два!, …».

7.3. «КрокомРУШ!» (з положення «з місця») – за підготовчою частиною команди вага тіла подається максимально вперед; за виконавчою частиною команди з лівої ноги починається рух повним кроком за підрахунком: «Раз – Два!, …»; ( з положення "бігу" ) -  команда подається під праву ногу – крок лівою-правою – хода починається з лівої ноги за підрахунком: «РАЗ – ДВА!, …».

7.4. «Бігом РУШ!» (з положень «з місця» або «з ходи») – за підготовчою частиною команди згинаються руки, пальці – в кулак, вага тіла подається максимально вперед; за виконавчою частиною команди з лівої ноги починається рух бігом (під час ходи команда подається під ліву ногу – крок правою – біг починається з лівої ноги).

7.5. «Ширше – КРОК!», «Коротше – КРОК!», «Пів - КРОКУ!», «Частіше – КРОК!», «Рідше – КРОК!», „Повний - КРОК!”,  – за цими командами змінюється швидкість руху.

7.6. «Праворуч - РУШ!», «Ліво – РУЧ!» - (якщо зміна напрямку руху починається з місця); «Праворуч - РУШ!», «Ліворуч - РУШ!» – (якщо учні уже рухаються); виконавча частина команди подається під однойменну ногу, після чого виконується крок протилежною ногою з одночасним обертом, починається крок у новому напрямку з однойменної ноги.

7.7. «Праве плече вперед - РУШ!», «Ліве плече вперед - РУШ!» - (якщо зміна напрямку руху починається з місця); «Праве плече – ВПЕРЕД!», «Ліве плече – ВПЕРЕД!» - (якщо учні уже рухаються); за виконавчою частиною команди починається завертання в протилежний від названого плеча бік до команди «ПРЯМО!»; якщо завертання виконує стрій у декілька колон, або шеренг, то у кожній шерензі зберігається рівняння за рахунок різної довжини кроків. 7.8. «Кругом РУШ!» - виконавча частина команди подається під праву ногу, після чого виконується крок лівою, руки притискаються до тулуба та здійснюється швидкий оберт через ліве плече на 180° з правою навхрест і з лівої починається крокування у протилежному напрямку; під час бігу оберт виконується у напрямку, вказаному керівником.

7.9. «В обхід ліворуч (праворуч) кроком (бігом, стрибками і т.д.) – РУШ!» - рух в заданому напрямку починається одноразово всіма виконавцями з лівої ноги і з збереженням установленої дистанції; якщо є доцільність розімкнути колону (колони), подається команда «Дистанція  - ДВА (або більше) КРОКИ!»

7.10. «По діагоналі - РУШ!» - підготовча частина команди подається за 5-7 кроків до підходу колони до одного з кутів майданчика; виконавча частина – під ліву ногу за крок до повороту.

7.11. «Протиходом ліворуч (праворуч) - РУШ!» - за виконавчою частиною команди за напрямним колона завертає і  починає рухатися у протилежному напрямку. 7.12. «Змійкою - РУШ!» - за виконавчою частиною команди за направляючим колона завертає і  починає рухатися у протилежному напрямку, а далі – змійкою.

8. Команди та розпорядження для припинення руху (вправи)

 8.1. «Група – СТІЙ!» (команда подається під ліву ногу), можливий підрахунок: «РАЗ – ДВА!» - виконується крок правою ногою і приставляється ліва, приймається положення "струнко".

8.2. «Група – НА МІСЦІ!» – команда подається , коли необхідно припинити переміщення учнів вперед; за цією командою учні крокують на місці до наступної команди; як правило, ця команда подається перед командою «Стій!».

8.3. «Направляючий (направляючі) – НА МІСЦІ!» – подається, коли необхідно набрати потрібну дистанцію або зімкнути групу; за цією командою направляючий позначає крокування на місці, інші почергово набирають необхідну дистанцію і продовжують крокувати на місці.

Навчальна програма для 5 класів "Варіативний модуль ГІМНАСТИКА"


Навчальна програма для 6 класів "Варіативний модуль ГІМНАСТИКА"


Навчальна програма для 7 класів "Варіативний модуль ГІМНАСТИКА"