Значення рухової активності, поняття про фізичну вправу

Значення рухової активності, поняття про фізичну вправу
    Фундаментом фізичної культури є об’єктивна біологічна потреба людини в руховій активності. Рухова активність — необхідна умова нормального розвитку та функціонування організму. Вона не просто корисна, як ми звикли чути, а життєво необхідна (як вода, їжа, повітря).
    Без достатньої кількості руху організм поступово втрачає життєві сили, стає чутливим до негативного впливу зовнішніх несприятливих чинників, непомітно руйнується. Вважається, що мінімальна потреба людини в русі становить 2 год на добу. Для дитячого віку нормою є 3—4 год.
    Ніщо не може зрівнятися з перетворювальною силою руху. За словами французького лікаря Тіссо, рух, як такий, може за своїм впливом замінити будь-які ліки, але всі лікувальні засоби світу не в змозі замінити впливу руху.
    Дорослі нерідко намагаються обмежити рухову активність дитини з перших днів її життя. Однак це їм, на щастя, не вдається. Попри всі заборони, дитина використовує для руху будь-які сприятливі можливості. Її спонукає до цього неусвідомлена, але могутня й непереборна внутрішня природна потреба в русі.
    Однак із віком сила цієї потреби знижується. По-перше, внаслідок неправильного виховання та постійного обмеження дитини в русі. А чим менше дитина рухається, тим швидше згасає потреба. Подруге, із часом у дитини з’являються нові, сильніші інтереси та потреби, задоволення яких вимагає дедалі більше часу. Ще однією причиною зниження рухової активності є підвищення рівня соціальноекономічного життя людей, скорочення частки ручної, немеханізованої праці. Недостатню рухову активність називають гіподинамією.
Наслідками гіподинамії є згасання потреби в русі, зниження рівня фізичної та розумової працездатності, втрата резервів здоров’я, детренованість серцево-судинної системи, збільшення долі жирового компонента в масі тіла, розгортання атеросклеротичних процесів, зниження опірності організму несприятливим впливам зовнішнього середовища та інфекцій, тугорухливість суглобів, дискоординація рухів, прискорення процесів старіння і т. д.
Головним засобом боротьби з гіподинамією є фізичні тренування.

Поняття про фізичну вправу
    У доісторичні часи рухатися людину змушувала не тільки внутрішня потреба в русі, а й первісні умови життя. Власне фізична культура виникла тоді, коли людина усвідомила ефект вправляння і почала імітувати необхідні їй у трудовій діяльності рухи (наприклад, кидати спис у зображення тварини). Такі вправляння удосконалювали володіння знаряддями праці, сприяли підвищенню її результативності.
    Застосування трудових дій поза реальними трудовими процесами трансформувалися в фізичні вправи. Фізичні вправи — рухові дії людини, спрямовані на її фізичне вдосконалення та підпорядковані закономірностям фізичного виховання. До основних закономірностей фізичного виховання належать методи та принципи тренування, дозування фізичних навантажень.
    Фізична вправа — засіб, за допомогою якого здійснюють вплив на фізичний стан людини. Вправляючись, люди помітили, що внаслідок систематичного виконання певної рухової дії не тільки вдосконалюється спосіб її виконання, тобто рухи стають точнішими та ефективнішими, а й відбуваються зовнішні зміни органів, що беруть участь у цих рухах. Більше того, ці органи стають міцнішими, здатними виконувати раніше непосильні рухові дії. Це ефект тренування (вправляння).
    Ефект тренування — дивовижна здатність організму не тільки не зношуватися внаслідок діяльності, а й удосконалюватися: накопичувати біологічну речовину, підсилювати функції, змінювати структуру, покращувати управління рухами. Наприклад, м’яз, що систематично працює, збільшується за розмірами, стає міцнішим, у ньому значно густіша сітка найдрібніших кровоносних судин — капілярів.
    Тисячоліттями суворі природні умови життя (необхідність добувати їжу тяжкою фізичною працею, холод, спека, нерегулярність харчування) самі по собі, без спеціально організованих занять, сприяли тренувальному процесу. Намагаючись полегшити свою працю, створити комфортніші умови життя, люди мимоволі позбавили себе тренувального впливу природних чинників. А якщо орган чи весь організм тривалий час працює у режимі спокою (із мінімальною потужністю) розпочинається зворотній процес — детренування: зменшення маси м’язів, зникнення частини капілярів, зниження функціональної здатності.
    Ефект тренування має всезагальний характер: тренуванню піддаються всі органи і функції організму; наслідки тренування бувають і позитивні, і негативні; тренування може бути спеціально організованим (свідомим), а може відбуватися несвідомо. Наприклад, деякі люди, не усвідомлюючи цього, спочатку понад міру натренують свій апетит, а пізніше, страждаючи від ожиріння, виправдовуються фізіологічними особливостями свого організму. Можна натренувати також лінь, нетерпимість і пояснювати це вродженими вадами характеру.
    Тренування — цілеспрямоване повторення певної рухової дії (фізичної вправи) із метою вдосконалення способу виконання самої рухової дії та з метою впливу на фізичні й психічні якості людини.
    Процес тренування забезпечує досягнення таких цілей: досконало оволодіти тими чи іншими руховими діями, розвинути фізичні якості (силу, прудкість, гнучкість, витривалість, спритність, координацію), вдосконалити тілобудову, підвищити рівень фізичної працездатності.
Рівень фізичної працездатності тісно пов’язаний із рівнем здоров’я. Підвищення рівня фізичної працездатності свідчить про зміцнення здоров’я і навпаки.

Немає коментарів:

Дописати коментар